środa, 25 października 2017

65 lat Telewizji Polskiej: jaka czeka ją przyszłość?

Dzisiaj kolejna solenizantka obchodzi okrągłą rocznicę powstania – Telewizja Polska nadaje już od 65 lat! Z tej okazji zamiast obrócić się w stronę przeszłości i wspominać dawne czasy, spojrzymy w przyszłość. Jakie są szanse i zagrożenia TVP w najbliższym czasie? Które elementy mogą mieć wpływ na losy spółki? Postaram się przestawić 5 najważniejszych czynników.
Siedziba Telewizji Polskiej w Warszawie. Autor: Adrian Grycuk

Problemy finansowe


Co prawda po ostatniej pożyczce od Skarbu Państwa (łącznie na 800 milionów złotych) prawdopodobnie widmo cięć w telewizji się nieco oddaliło, ale ciężko nazwać sytuację finansową TVP mianem stabilnej. Główne anteny nieprzerwanie od lat nie umieją powalczyć o widza z telewizjami komercyjnymi, TVP Info pomimo ogromnej przewagi w zasięgu dopiero po rezygnacji z części reklam w paśmie wieczornym (i zmianom w ramówce) zaczęło być chętniej oglądane od TVN24. Spółka posiada także kilka potencjalnych worków bez dna. Stabilizacja finansów nie będzie jednak możliwa bez rozwiązania innej kwestii...

Autor: Jacek Ferok

Co z abonamentem?


Jeden z największych pożarów w mediach publicznych – pomimo rzekomego priorytetu – nadal pozostaje bez ugaszenia. Chyba wszyscy zgadzamy się z tym, że abonament w obecnej formie nie jest dobrym sposobem ściągania pieniędzy na funkcjonowanie telewizji. Od 2015 mieliśmy masę pomysłów: przesyłanie danych abonentów operatorów sieci kablowych i platform cyfrowych Poczcie Polskiej w celu weryfikacji, powszechna opłata w formie podatku. Obecnie bliżej jest do rezygnacji z abonamentu i finansowania działalności TVP bezpośrednio z budżetu.


Problematyczne ośrodki regionalne


Szesnaście oddziałów terenowych jest jednocześnie szansą dla TVP i kulą u nogi. Szansą, bo widz pomimo globalizacji nadal chce otrzymywać informacje lokalne, najbliższe jego miejsca zamieszkania. Kulą u nogi, bo są niedoinwestowane, wymagają sporych nakładów pieniężnych a ich oferta stanowi problem przy formatowaniu pod oczekiwania rynku (i reklamodawców). Ponadto dochodzi kwestia produkcji audycji na rzecz kanałów ogólnopolskich. Ośrodki terenowe są solą Telewizji Polskiej (i według mnie – jednym z nie tak wielu przykładów działalności misyjnej, tj. Takiej, która bez wsparcia budżetu państwa nie miałaby szans na istnienie w warunkach rynkowych).
Pierwsza wersja TVP3

Rezerwa na ósmym multipleksie NTC


TVP wstrzymuje się z rozpoczęciem emisji na należnych miejscach w ramach ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Według mnie celowo, gdyż w taki sposób próbuje zwalczyć konkurencję w postaci np. Zoom TV czy Nowej TV, natomiast niezależnie od faktycznych przyczyn jest to okazja do rozszerzenia zasięgu stacji lub utworzenia nowych. Czy wystartują tam kanały tematyczne? Może pewna antena zacznie nadawać w jakości HD? Mam tylko nadzieję, że nigdy nie przyjdzie nikomu pomysł odstąpienia "publicznych" miejsc w NTC na rzecz firm prywatnych. Byłoby to skrajne działanie na szkodę spółki, porównywalne moim zdaniem tylko z zabieraniem "częstotliwości genewskich" (najwyższej mocy) Polskiemu Radiu na rzecz rozgłośni diecezjalnych oraz RMF FM i Radia Zet.


Centralizm oraz polityczne zarządzanie


Korporacyjna struktura organizacyjna nigdy nie wlała się do Telewizji Polskiej specjalnie szerokim strumieniem pomimo outsourcowania pewnych usług. Ostatnio decyzje podejmowane w ramach anten częściej zależą od prezesa TVP. Ponadto część uprawnień dyrektorów anten została im odebrana. Nie sprzyja to utrzymywaniu wysokiej konkurencyjności, chociaż jest w tym pewien cel polityczny. Taki centralizm służy prezesowi TVP, gdyż ponosi on odpowiedzialność za sukcesy (bo za porażki nikt nigdy stanowiska nie traci poza „dołami” w strukturze organizacyjnej). Pewne upolitycznienie zarządzania telewizją (moim zdaniem większe, niż np. kilka lat temu) może w przyszłości doprowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej nad TVN-em i Polsatem do czego mam nadzieję nie dojdzie.



Telewizja Polska jest stara ale jara. Pomimo wad nadal posiada interesujące audycje, a pewne sposoby na przypodobanie się gustom widzów zasługują na zauważenie. Życzę dzisiejszemu solenizantowi kolejnych 65 lat bez pełnienia funkcji medium propagandowego (w przeciwieństwie do kończącego się okresu) oraz doświadczenia większej troski ze strony zarządców.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz